Keramiek met een Glimlach

Els en Tom Bleijenberg gebruiken ‘Keramiek met een Glimlach’ voor het presenteren van hun beider werk.

els en tom bleijenbergHet is bijna onmogelijk om geen glimlach op het gezicht te krijgen bij het bekijken van hun beelden.

Zij parttime directiesecretaresse en hij voormalig leraar houden zich nu al bijna 20 jaar met veel passie bezig met het maken van unieke dierfiguren.

Hun kijk op de ‘wereld’ verbeelden zij in hun vrolijk vormgegeven keramiek. Beiden houden van de natuur, maar hun dieren zul je er niet snel tegenkomen. Het vinden van de juiste gezichtsuitdrukking, pose en naderhand kleurstelling is altijd weer een uitdaging. Omdat zij op hoge temperatuur bakken, is hun werk ook geschikt voor balkon en tuin.

Deze bijzondere creaties worden met de hand opgebouwd uit klei. Ze worden speels en met veel fantasie én plezier gevormd. Elk werkstuk is uniek, krijgt een eigen, bijpassende naam en wordt door hen gesigneerd. Zie verder voor een uitleg van hun werkwijze.

 

 

Hun ‘Keramiek met een Glimlach’ is, zover bekend, in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Oekraïne, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika in particulier bezit.

Hun unieke werk staat regelmatig op internationale kunst-/keramiekmarkten, kunstbeurzen en kunstroutes. Ook exposeren ze bij binnen- en buitenlandse galerieën en beeldentuinen.

UITLEG WERKWIJZE
Opbouw
Er zijn een viertal opbouwtechnieken, namelijk:
1. de manuele holopbouwtechniek bijv. met kleirollen, kleiplaten of kleine kleiplakjes,
2. de massieve boetseertechniek waarbij het werk later wordt uitgehold,
3. de drukmaltechniek waarbij de kleimassa in een mal wordt gedrukt en
4. de draaitechniek.

Els en Tom maken gebruik van de eerste drie technieken.

Bakproces
Klei krijgt zijn stevigheid door het bakken op een hoge temperatuur. Op grond van kleimengsel en baktemperatuur wordt het eindproduct grofweg ingedeeld in drie soorten: aardewerk, steengoed en porselein:
Aardewerk is poreus (denk aan de rode aardewerken bloempot). Het is niet waterdicht en kan voorzien worden van een glazuurlaag om het te beschermen tegen vochtinsijpeling. Baktemperatuur ligt tussen de 900 en de 1200°C.
Steengoed gebakken klei heeft een zeer lage poreusheid en een hard voorkomen. Het heeft geen glazuurlaag nodig om waterdicht / vorstbestendig te zijn en wordt gestookt boven de 1200°C.
Porselein is niet meer poreus (baktemperatuur ligt meestal boven de 1240°C).

Hun dierfiguren worden nadat ze gedroogd zijn meerdere malen in een elektrische, computergestuurde krachtstroomoven gebakken.

De biscuitstook (1e keer bakken) geschiedt op 980 graden Celsius dat maakt de klei sterk genoeg voor het aanbrengen van onderglazuur (de kleuren). Na opnieuw drogen wordt het beeld voorzien van een glansglazuur. Vervolgens moet het beeld opnieuw drogen. Daarna is het beeld eindelijk gereed om voor een tweede keer gebakken te worden.
Nu ligt de stooktemperatuur een heel stuk hoger, namelijk rond de 1240 graden Celsius. Het werkstuk wordt daardoor een heel stuk sterker. Klei, onderglazuur (de kleuren) en de toplaag (glansglazuur) versmelten tot een geheel. De kleuren komen heel helder en mooi tevoorschijn.

De onderzijde van elk beeld is niet/nauwelijks geglazuurd omdat het beeld anders door de zeer hoge baktemperatuur aan de ovenplaat zou vast smelten.