Alexander Smith(1968) heeft een bewogen leven gehad voordat hij werkelijk voor het vak van beeldend kunstenaar koos.
Ondanks dat hij reeds op vroege leeftijd de aanleg toonde voor tekenen en schilderen, is hij toch een laatbloeier geworden.
Juist door rond te zwerven in zijn eigen wereld als wel enkele werelddelen, heeft hij een diepgang in zijn werk kunnen leggen die daarvoor niet mogelijk leek te zijn.
Alexander heeft gestudeerd aan de ArtEZ in Arnhem en aan de Fontys Hogeschool in Tilburg waar hij uiteindelijk afstudeerde met BA Art & design educatie.
Daarnaast heeft hij veel onderzoek gedaan naar diverse Japanse kunstvormen waaronder; Zenga en Ukiyo-e.
Tevens heeft hij zich professioneel geschoold in de traditionele westerse schildertechnieken waaruit hij zich uiteindelijk heeft gespecialiseerd in de glaceertechniek.
Eenvoud
Alexander was zelf zo’n kind dat niet de gebaande paden wilde volgen. Hij stopte met zijn studie en stortte zich in het nachtleven terwijl hij eigenlijk schilderijen wilde maken.
Via een Oosterse vechtsport kwam hij in aanraking met het Zen-boeddhisme. Hierin hervond hij zijn discipline en begon met de kunstacademie.
De eenvoud en leegte in zijn schilderijen staan gelijk aan de stilte die je volgens het boeddhisme in jezelf kunt vinden.
Op enkelen na zijn de werken van Alexander niet verhalend.
Hij registreert nauwkeurig alle details en plaats ze in een ruim kader.
Zo wil hij de toeschouwer een ingang in zijn werk geven.
Prenten
De landschappen die hij schildert worden gekenmerkt door eenvoud.
‘Ik kan dicht begroeide heuvels erg mooi vinden, maar ze komen niet terug in mijn schilderijen.
Teveel informatie doodt de spanning.’ Volgens Alexander zijn we door de veelheid aan informatie los komen te staan van wat de werkelijke boodschap is.
‘Het is een paradox, maar met eenvoud zeg je meer. Alleen dan zijn we in staat om het te bevatten.’
Een ander kenmerk van zijn “conceptions” zijn de bijzondere afsnijdingen.
In de westerse kunstgeschiedenis zien we dit voor het eerst terug bij de impressionisten, een van de inspiratiebronnen van de schilder.
Zij hadden de kunst afgekeken van de Japanse prenten.
Exposities:
2011 – solo exhibition at Gallery Artatra, Zandvoort
– exhibition at Mövenpick Hotel, Amsterdam
– Higashi No Jounetsu, Exhibition with Go Gallery and Sexy Art gallery.
2010 – exhibition at Gallery Living Art, Den Bosch
– Glas en Kunst – Goirle, bij Giga Gallery
– 1st price Gelderse publieks prijs, Nijmegen
2009 – solo exhibition, Gallery Living Art, Den Bosch
– AAF – Kensington Gore, England
– Spring exhibition – Go gallery, Amsterdam
– Glas en Kunst – Goirle, by Giga Gallery
– Open Art Fair – Utrecht
– exhibition at Galerie Pictura, Aijen (Limburg)
2008 – International Art Fair – Kensington Gore, England
– AAF, London, England
– Glas en Kunst – Goirle, by Giga Gallery
– AAF – Glasgow, Scotland
– 10 years Red Gallery – Karen Taylor Gallery, London, England
– AAF – New York, USA
– AAF – Paris, France