Beelden van Romee zijn alleen op verzoek te bezichtigen.
Romee Kanis (Jutphaas, 1953), werkt in een realistisch-impressionistische stijl en onderzoekt daarbij het menselijk lichaam in al zijn verschijningsvormen.
Haar wijze van boetseren is krachtig. Het is in dat opzicht tekenend dat toeschouwers, die haar beelden voor het eerst zien, soms denken dat de naam ‘Romee’, mogelijk exotisch, maar in ieder geval mannelijk moet zijn. Toch zijn het wel degelijk vrouwenvingers die in klei of in was een licht impressionistische toets achterlaten. Een toets overigens die tot aanraken uitnodigt.
Als menselijk naakt in al zijn fragiliteit, in kwetsbaarheid, in intimiteit, maar ook als krachtig en vrijpostig. Of als menselijk artiest, zoals de dansers en danseressen, of als figuren uit lang vervlogen tijden, uit mythen en fantasieën.
In haar bronzen, van klein tot levensgroot, is er altijd de vrouwelijke benadering. Zoals de zachte details, de romantische vormen, de elegante lichaamsdelen; zelfs in de manfiguren en dieren die Romee maakt. Haar uitgangspunt is een perfecte balans.
Men vraagt wel eens aan haar wat is je mooiste beeld. En dan zegt zei: mijn laatste!
En elke keer is er een laatste. Ik denk dan …..elk beeld is de mooiste en ben ik nooit tevreden.
Ik streef naar het vastleggen en vasthouden van beweging, wat voor mij het leven is.
Alles wat ik waarneem geschiedt in beweging.
August Rodin zei ooit…. beweging is de ziel van alle dingen en drukt het leven uit wat hen verwarmt.
Dus ik ga het nog druk krijgen want er is nog zo veel te doen.