Jan Kootstra 1951 ( Autodidact )
“In mijn atelier aan het werk; in alle rust, met mooi licht en klassieke muziek op de achtergrond, dan ben ik in mijn element, daar geniet ik van”, aldus kunstenaar Jan Kootstra.
“Het spel van licht en schaduw en reflecties in glas inspireren en fascineren mij”
Licht, eenvoud en stilte kenmerken de schilderijen van Jan Kootstra. Licht en schaduw in een harmonieuze compositie fascineren hem. Die compositie ontstaat uit een verzameling van vooral oude maar ook nieuwe voorwerpen van (Romeins) glas, aardewerk en (Chinees) brons, soms aangevuld met (oud)Hollandse of uitheemse vruchten. De tastbaarheid van de voorwerpen op de schilderijen van de kunstenaar uit IJsselmuiden doet de kijker elke keer weer verwonderen en plezierig verrassen.
Stillevens schilderen, dat is zijn grote passie. “Ik ben nog lang niet uitgeschilderd”,
Het blijft maar komen. Elke keer word ik getroffen door vormen, soms zo simpel maar zo mooi. Dan ben ik benieuwd hoe het licht erop zal vallen, hoe mooi de vorm naar voren zal komen in het spel van licht en schaduw. Als je voorwerpen in het licht zet, kijk je op een heel andere manier tegen iets aan; dat is fascinerend en inspirerend.”
In zijn atelier aan huis heeft Kootstra talloze stillevens op het paneel gezet. Voor de composities heeft de beeldend kunstenaar een grote voorliefde voor glas. “Vooral Romeins glas vind ik fantastisch. Dit eeuwenoude glas is bewerkt door moederaarde. Doordat zuren in de grond het glas hebben aangetast, krijg je een prachtige patien; een mat laagje van prachtige kleuren met soms kleine barsten erin. Maar ook blank glas is prachtig om mee te werken door de bijzondere reflecties van het licht en de weerspiegeling van de omgeving in het glas.” Oude voorwerpen met een verhaal zijn ook erg geliefd.
De basis van het schilderen ligt in het Atelier Kroeze in Kampen. “Als jonggediende ging ik dagelijks met het oude baasje op pad; een statige man met hoed op, stropdas voor en sigaar. Hij leerde mij de oude technieken van marmer- en houtimitaties, verguld werk en sjabloon tekenen. Daar was echt tijd voor. Van die basistechnieken maak ik nog steeds gebruik.” Daarna heeft Kootstra zich verder bekwaamd in het vak. Vanaf 1990 heeft hij eigen werk geëxposeerd in Kampen en wijde omgeving, Ook Amsterdam was ook succesvol.