Marc van Crombrugge

TERUG

Marc van Crombrugge, geboren in 1954, volgde lessen aan het St Lukasinstituut te Brussel (19691975), en werkte daarna o.a.. in het K.I.K. te Brussel (Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium), waar hij een éénjarige cursus restauratie en conserveringsmethodes volgde.

Van 1981 tot 1994 werkte hij zowel als ontwerper, illustrator en fotograaf in Brussel in de audiovisuele sector.  Vanaf 1993 kon hij zijn creativiteit vooral kwijt in de reclamewereld, met name de illustratie.

Reeds vanaf begin de jaren ’90 illustreerde hij voor grote agentschappen, zoals The Artbox in Brussel, Top Drawers in Amsterdan en Meiklejohn in London.

In Belgie maakte hij illustraties voor ontelbare reclamecampagnes en verpakkingen, zoals Danone, Mr Proper, ING, Nutroma, Spa, etc…

Eind de jaren ’90  was de traditionele reclame- illustratie zo goed als volledig verdrongen door de digitale variant ervan en de fotografie. Het verplichtte hem om diverse jobs aan te nemen, naast het zich verder ontwikkelen in de digitale beeldbewerking en fotoretouche, maar uiteindelijk beet hij zich toch volledig vast in de traditionele olieverftechniek op paneel, die hij zichzelf aanleerde en verder op punt stelde in 2009.

Omstreeks die periode ontstond ook de reeks van fotorealistisch geschilderde stillevens die hij maakte en afwerkte eind 2015.

Marc van Crombrugge werkt veelal in thema’s. Niet enkel stillevens, maar ook zee-en strandtaferelen, een reeks over dansers en andere thema’s komen aan bod.

Anno 2016 is hij ook een reeks portretten aan het realiseren. Door de enorme ervaring , opgedaan in een leven van tekenen en schilderen, kan hij moeiteloos diverse technieken met elkaar en door elkaar gebruiken, steeds met het oog op kwaliteit en duurzaamheid.

Vakmanschap staat, naast een artistieke beleving, centraal. Van reclame-illustrator is hij uitgegroeid tot kunstzinnig schilder, met weliswaar nog hetzelfde oog voor detail als vroeger, maar er een extra dimensie aan toevoegend die de uiterlijke schoonheid met verve overtreft.

“Ik geloof nog steeds in uiterlijke schoonheid, maar het is niet enkel meer de uiterlijke schoonheid van de objecten of het onderwerp zélf, maar de schoonheid van diezelfde objecten in verhouding tot het wezen van hun inhoud. Dit uitbeelden blijft telkens een uitdaging en een reden om verder te gaan”.

Zijn vroege werk was te zien zowel solo als  in groep (Londen, Nice, Goteburg, Frankfurt, Copenhagen,  New York, Gent).