Ahmad Haraji

TERUG

Ahmad Haraji is in 1969 in Boroujerd, een oude stad in het westen van Iran, geboren. Sinds zijn 14e schilder hij. In het begin kon hij nergens een opleiding volgen.
Op een gegeven moment kwam hij toevallig in contact met een van de beroemdste realistische schilders van Iran, Rahim Navehsi, en kreeg hij schilderles van hem.
Hierdoor ging Ahmad behoorlijk vooruit qua schildertechniek. Bovendien wist Rahim dat hij een realist wilde worden.

 Thema’s en opleiding

De thema’s van zijn schilderijen waren landschappen, portretten en stillevens. Op zijn 18e werd Ahmad toegelaten tot de Academie van Schone Kunsten in Teheran.
Daar koos hij als studierichting niet schilderen, maar grafische vormgeving. Na het afstuderen volgde hij een hogere opleiding, illustratie, bij dezelfde Academie.

Hij werkte ook in het grootste kunstencentrum van Iran als grafisch vormgever voor een tijdschrift. Hierdoor kreeg hij een behoorlijke bekendheid.
Tijdens zijn tweede opleiding kreeg hij de kans om aan dezelfde Academie les te geven. Dat duurde in totaal drie jaar.
Hij werkte destijds ook samen met verschillende kunstgaleries en maakte portretten en landschappen in opdracht.
Dat was een goede periode om meer schildertechnieken te ontwikkelen. Hij had altijd dorst naar een realistische techniek en probeerde zijn eigen techniek te verbeteren.
Verzamelde een aantal boeken van westerse schilders waarbij Alma-Tadema, William Adolphe Bouguereau en de Duitse schilder Werner Weber zijn favorieten waren.

In Iran was geen kans om echte schilderijen van grote schilders te bekijken en was hij afhankelijk van die boeken.
Daarom schilderde hij hun schilderijen na om hun techniek te leren en te begrijpen. In Iran hadden zijn schilderijen vooral de oude muren van boomgaarden als thema.
De eigenaars bouwden die muren vroeger van klei in combinatie met hooi.
De muren hadden een bijzondere okergrijze kleur en roken lekker wanneer ze door de regen nat werden.
Wat hij bijzonder aan die muren vond, was het spel van licht en schaduw. Het zonlicht op de muur werd verdeeld door de schaduw van de takken en bladeren.
Hij werd altijd geraakt door dit spel van licht en schaduw. Later nam hij dit beperkte en gedetailleerde licht als thema voor zijn schilderijen.

Sindsdien probeert hij zo’n lichtval in alle onderwerpen die hij schildert te pakken te krijgen. Hij manipuleert voorwerpen met zulk licht en schaduw.
Soms als fantasie. Sinds 2000 woont hij in Nederland en in 2003 begon hij te studeren in de richting tekenen / schilderen aan kunstacademie Minerva te Groningen.
Juli 2006 is hij afgestudeerd. Hij werkt met olieverf en maak ook schilderijen in opdracht. Hij  probeert zichzelf niet te beperken tot een bepaald thema, dus schildert wat hij op een bepaald moment leuk vindt.