Leon van der Linden

TERUG

Léon van der Linden (1953) start in 1990 zijn professionele carrière als natuurschilder. Als autodidact legt hij “wildlife” in gouache, acryl – en olieverf vast. Niet alleen met passie, maar ook met een zoektocht naar een vorm van realisme waarbij wetenschappelijke correctheid de leidraad is.

Na enkele decennia bezig te zijn geweest met het schilderen van de Europese en Noord-Amerikaanse natuur verschuift zijn interesse gaandeweg naar diersoorten die voor een Europeaan niet zo voor de hand liggen. Zo begint hij in 2006 met het weergeven van neushoornvogels, afkomstig uit Azië en Afrika. Daarna raakt de kunstenaar uit Amerongen in de ban van paradijsvogels, mysterieuze wezens uit Nieuw-Guinea.

De schilderstijl van Léon van der Linden is realistisch, maar hij schildert geen foto’s na. “Bij fotografie zit je altijd vast aan het moment, als schilder bepaal je alles zelf.” Hoe een dier zit of vliegt en in welke omgeving. Hij schildert hoofdzakelijk vanuit zijn fantasie. Soms haalt Léon er wel foto’s bij om de speciale details zo realistisch mogelijk te schilderen. Voordat hij met een schilderij begint is volgens hem het grootste deel van het werk al gedaan. Het beeld is in zijn hoofd al klaar. Dat voorwerk vergt zo ongeveer 90% van het hele schilderij.

Léon loopt soms wel jarenlang met ideeën, maar hij doet daar vooralsnog niets mee. Het plaatje is dan nog niet af. De compositie is duidelijk, maar de invulling nog niet helemaal. Een schilderij is als een goede wijn. Je moet het laten rijpen vindt Léon.

Musea
Toonaangevende musea en galerieën in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Japan, Canada en de VS exposeerden zijn werk, waaronder het Amerikaanse Leigh Yawkey Woodson Art Museum, vooral bekend vanwege de internationale vogelkunsttentoonstelling ‘Birds in Art’.