Meg den Hartog

TERUG
Meg schildert al haar hele leven; iets dat zij van haar ouders heeft meegekregen.
Door objecten en mensen intensief te observeren opent zich voor haar een soort andere wereld, die vooral kan worden gezien
wanneer echt de tijd wordt genomen om te kijken. Een zorgvuldige uitlichting en stofuitdrukking benadrukken vervolgens de schoonheid hiervan.
Meg vindt het hedendaagse leven erg druk en gejaagd waardoor mensen geen tijd meer nemen om te kijken.
Ze licht hierbij toe: “Door het te schilderen zie ik het nog beter en ik wil anderen ook die gelegenheid geven.
Ik schilder graag simpele, eenvoudige onderwerpen met een mooie belichting waardoor spanning en drama wordt opgeroepen”.
Daarnaast heeft ze een speciaal talent voor portretten. Wat ze zowel in portretten als stillevens wil overbrengen is rust en verstilling.
Meg begint een werk met een grisaille en bouwt het vervolgens op in meerdere lagen van glacerende, half-dekkende en dekkende verf.
Door de fijne manier van werken kunnen sommige delen van een schilderij wel in 40-50 laagjes zijn opgebouwd.
Ook gebruikt Meg de zogenaamde “stricheltechnik”, dit houdt in dat ze met hele fijne streepjes of arceringen het schilderij opbouwt.